Hevosvoima pysyy sitkeästi automiesten kielessä, vaikka SI-järjestelmän mukainen tehon yksikkö watti on virallisesti syrjäyttänyt sen jo vuosikymmeniä sitten. Hevosvoima kenties tuntuu hieman inhimillsemmältä yksiköltä, mutta mitä tekemistä sillä on hevosen kanssa? Päätimme ottaa asiasta kerralla selvää.

James Watt määritteli hevosvoiman vuonna 1783 työskentelytehona, jonka hevonen pystyy ylläpitämään kahdeksan tunnin työpäivän ajan. Autonmoottorien maksimitehon ilmoittaminen hevosvoimissa ei ole ihan yhtä selkeä juttu kuin höyryllä toimivien maatalouskoneiden tutkiskelu niiden avulla aikanaan. Moottorin maksimitehoa ei yleensä käytetä muutamaa sekuntia pitempää aikaa, eikä moottori edes välttämättä kestäisi täyttä tehoa kahdeksaa tuntia. Lisäksi hevosen maksimiteho on paljon suurempi kuin yksi hevosvoima. Niinpä tehovertailussa pitäisi käyttää myös hevosen maksimitehoa.

Mittausoperaatio toteutettiin TM:n, Tampereen teknillisen korkeakoulun ja Ypäjän Hevosopiston yhteistyönä. Mittaukset suoritettiin Hevosopiston raviradalla. Vetohevoseksi oli valjastettu hyväkuntoinen suomenhevosori nimeltään Volmari. Jarruna mittauksissa toimi Saab 9-3 -henkilöauto, joka oli varustettu asianmukaisilla mittauslaitteilla. Voima-anturi kiinnitettiin hinausköyden toiseen päähän ämpärillä suojattuna. Nopeusmittapyörä kiinnitettiin auton perään ja molemmat tiedot välitettiin Saabin ohjaamoon mittamiehistön tietokoneelle. Hinausköysistö puolestaan kiinnitettiin toisesta päästään Saabin keulan hinaussilmukkaan ja toisesta Volmarin aisojen väliin asennettuun poikkipuuhun.

Käytännössä mittaukset suoritettiin niin, että hoitaja piti Volmarin ohjaksista kiinni ja juoksi sen rinnalla. Auton jarrujen avulla nopeus pidettiin hoitajan juoksunopeutta pienempänä eli noin 10 km/h:ssa. Näin edeten mitattiin keskimäärin kuuden kilowatin eli reilun kahdeksan hevosvoiman vetoteho. Mittausten aikana havaittiin se ennalta-arvattava tosiseikka, että hevosen veto ei ole kovin tasaista. Voima aaltoili samassa tahdissa kuin hevonen ponnisteli eteenpäin. Tulosten mukaan kuitenkin tehokkaasta hevosesta voi löytyä hetkellisesti melkein 30 hevosvoimaa.

Kun kerran hevosvoimilla on hankalaa ilmoittaa edes hevosen tehoa, niin kilowattien käyttö on entistäkin perustellumpaa. Myös Tekniikan Maailma luopuu hevosvoimien ilmoittamisesta moottoritehojen yhteydessä, ellei siihen ole jotain painavaa, lähinnä historiallista syytä.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 13/2000, s. 120-123)