Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Tekniikan Maailma seuraa Yksinpurjehtijan matkassa -blogissa Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle. Blogin rss-syöte on osoitteessa https://tekniikanmaailma.fi/avainsana/yksinpurjehtija/feed/

Ari Huuselan kilpavene Ariel2 laskettiin vesille Englannin Gosportin satamassa 12. huhtikuuta. Ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen IMOCA 60 -vene oli jälleen omassa elementissään.

Takana on kolmen kuukauden kunnostusprojekti, jossa vene tarkastettiin ja remontoitiin kilpakuntoon. Logistiikkaongelmien vuoksi kunnostusprojektin aloitus viivästyi, mutta varsinaisten huoltotöiden aikana merkittäviä takaiskuja ei tullut vastaan, ja projekti saatiin loppuun aikataulussa.

Tavoitteena on alusta pitäen ollut saada vene vapuksi Suomeen.

Vesillelaskun jälkeen Ariel2:n 27-metrinen hiilikuitumasto asennettiin paikalleen, ennen kuin uudestisyntyneen veneen ensimmäinen merimatka oli valmis alkamaan.

Se suuntautui 15 kilometrin päähän Southamptoniin, missä vene mitattiin ja punnittiin IMOCA 60 -luokkaliiton sertifikaattia varten. Purjehduksesta ei kuitenkaan vielä voinut puhua, sillä siirtymä ajettiin polttomoottorin voimalla.

”Kallistuskoe ja punnitus menivät hyvin. Virallista vahvistusta luokkaliiton hyväksynnästä ei ole vielä saapunut, mutta mitään ongelmia mittauksissa ei ilmennyt”, Huusela kertoo.

Mittauksista suoriuduttuaan Ariel2 – joka on veneen väliaikainen nimi – palasi Gosportiin, jossa sen purjeet asennettiin paikalleen. Sitten se pääsikin ensi kertaa tositoimiin. Ensimmäiset koepurjehdukset ovat Huuselan mukaan sujuneet hienosti.

”Kaikki on sujunut erittäin hyvin siihen nähden, että vene on ollut kuivilla seitsemän vuotta. Jo ensimmäisellä koepurjehduksella kaikki toimi yllättävän hyvin. Jouduimme tekemään vain pieniä ja odotettuja säätöjä”, Huusela kertoo ja toteaa säänkin suosineen.

”Normaaleissa Englannin kevätolosuhteissa työt olisivat edenneet hitaammin.”

(Kuva Joe Watson)

Kaiken täytyy toimia hyvin ennen kuin siirtopurjehdus Suomeen voi alkaa.

”Etenkin maston kunto ja toiminta ovat kriittisiä. Lennätimme Ranskasta paikalle veneen maston aikanaan rakentaneen Vincent Leroun varmistamaan, että kaikki on niin kuin kuuluukin. Jos mastossa olisi vikaa tai se vaurioituisi yllättäen, se tietäisi 100 000–200 000 euron kuluerää. Sitä emme tietenkään halua.”

Maanantaisella koepurjehduksella vene pantiin ensimmäiseen todelliseen testiin. Pientä, joidenkin kymmenien millien säätötarvetta lukuunottamatta masto oli täydessä iskukunnossa.

”Se oli niin sanottu ’shakedown-testi’, jonka tarkoituksena oli kuormittaa venettä ja katsoa ’kuinka monta mutteria asennuksen jäljiltä putoaa’. Saavutimme parhaimmillaan 17 solmun nopeuden, joka oli enemmän mitä niissä olosuhteissa normaalisti purjehditaan”, Huusela toteaa.

Blogin julkaisuhetkellä Huusela on jo ehtinyt aloittaa siirtopurjehduksen Suomeen. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, Ariel2 saapuu Helsinkiin kuuden hengen miehistöineen sunnuntai-iltana.

”Suunnitelmana on purjehtia Itämerelle 460 merimailin päässä Gosportista alkavan Kielin kanavan läpi. Huvialukset – jollaiseksi Ariel2 luetaan – saavat liikennöidä kanavassa vain päiväsaikaan. Noin 50 merimailia pitkän kanavan läpikulku kestää noin 10 tuntia, joten meidän pitäisi päästä sinne varhain perjantai-aamuna.”

”Aikataulumme on muutenkin melko tiukka, sillä haluamme saada kiinni Itämeren avotuulesta, joka kuljettaa meidät Helsinkiin nopeasti. Jos jäämme aikataulusta puolella vuorokaudella, tuuli voi ehtiä kääntyä itään, jolloin vauhtimme on vain kolmasosan suunnitellusta.”

(Kuva: Joe Watson)

Veneen kotisatamana toimii Helsingfors Segelklubbin satama Lauttasaaressa. IMOCA 60 -veneet ovat Lauttasaaressa tuttu näky. Viime vuonna satamasta saattoi bongata Alex Thomsonin kilpavene Hugo Bossin.

”HSK:n satama on veneelleni hyvä paikka. Satama on suojaisa ja siitä pääsee suoraan laivaväylälle”, Huusela kertoo.

Suomessa odottavat media- ja sponsoripurjehdukset. Huuselalle nekin ovat mahdollisuuksia harjoitella ja tutustua veneeseen.

”Omaa purjehdusta on tarkoitus tehdä kesän aikana niin paljon kuin mahdollista. Lisäksi minun täytyy suorittaa 1 200 mailin yksinpurjehdus Route du Rhum -Atlantinylipurjehdusta varten. Sain kilpailuorganisaatiolta luvan suorittaa sen Itämerellä. Se on hieno tilaisuus lisätä suomalaisen yleisön tietoisuutta yksinpurjehduksesta ja IMOCA 60 -veneistä.”

Ennen marraskuussa 2020 starttaavaa Vendée Globe -maailmanympäripurjehdusta Huusela ottaa osaa neljään yksinpurjehduskilpailuun. Marraskuussa alkava Route du Rhum on niistä ensimmäinen. Kilpailut ovat tärkeä osa maailmanympäripurjehdukseen valmistautumista.

Seuraavassa blogissa kerromme, miten Ariel2:n siirtopurjehdus Suomeen sujui. Matkantekoa voi seurata reaaliajassa Marine Traffic -sivustolla.

Artikkeli on julkaistu 27.4 klo 09.36 ja sitä on päivitetty klo 11.18. Syy: Otsikkoa päivitetty ja lisätty linkki siirtopurjehduksen seurantasivulle.

Lue aiemmat blogimerkinnät:

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!