Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Tekniikan Maailma seuraa Yksinpurjehtijan matkassa -blogissa Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle. Kaikki blogimerkinnät löydät osoitteesta: https://tekniikanmaailma.fi/kategoria/yksinpurjehtijan-matkassa

”Miten veneessä nukutaan on yleisimpiä kysymyksiä, mitä minulta kysytään”, Vendée Globe -yksinpurjehduskilpailuun valmistautuva Ari Huusela kertoo.

Maailmanympäripurjehduksessa käytettävät IMOCA 60 -veneet halkovat valtamerta päivästä ja viikosta toiseen kahdenkymmenen solmun keskinopeudella. Veneet eivät tunne väsymystä, mutta veneen kippari tuntee. Välillä pitää siis nukkuakin.

Nukkuminen yksinpurjehdusveneessä on kaukana siitä, mihin olemme tottuneet. Vendée Globe -kilpailussa purjehtijat nukkuvat keskimäärin 4–6 tuntia vuorokaudessa. Uniaika jakautuu lyhyisiin jaksoihin, joiden pituus vaihtelee viidestätoista minuutista kolmeen varttiin. Uni on siis kevyttä, eikä syvään univaiheeseen pääse kolmen kuukauden aikana käytännössä ollenkaan.

”Nykytiedon valossa pidetään kuitenkin tärkeänä, että purjehtija saisi kerran vuorokaudessa nukuttua puolitoista tuntia yhtäjaksoisesti. Tämän pituinen unijakso riittää aktivoimaan aivojen aineenvaihduntaa ja auttaa kuona-aineiden poistumisessa”, Huusela kertoo.

Puolentoista tunnin yhtäjaksoisen unensaanti ei kuitenkaan onnistu joka vuorokausi. Matkan aikana voi tulla päiviä, jolloin unensaanti rajoittuu pariin tuntiin vuorokaudessa. ”Kaikki nukkumismahdollisuudet kannattaa siis käyttää hyödyksi”, Huusela toteaa.

Lisäpotkua Huusela saa maailmanympärimatkallaan kahvista. Jotkut purjehtijat eivät käytä piristeitä ollenkaan, koska he pelkäävät niiden sotkevan unirytmin.

”Ennen ensimmäistä Atlantin ylitystäni lopetin kahvin juomisen vuotta ennen kilpailun alkua, jotta elimistöni ei olisi tottunut kofeiiniin. Kofeiini vaikuttikin sitten huomattavasti tehokkaammin”, Huusela muistelee.

Vaikka kippari nukkuu, ei IMOCA 60 -veneen vauhti hidastu. Purjehduksen kannalta kevyt uni on siis parempi vaihtoehto, sillä ”toinen silmä auki” nukkuva purjehtija pystyy reagoimaan nopeammin yllättäviin tilanteisiin, kuten tuulen suunnan äkilliseen muutokseen.

”Samasta syystä varusteitakaan ei välttämättä viitsi riisua”, Ari Huusela kertoo.

Huuselan pääasiallisena nukkumapaikkana toimii veneen karttapöydän istuin, johon mahtuu myös pitkälleen. Monilla kippareilla on veneessään vain säkkituolin tyylinen styroksitäytteinen patja.

Huuselan punkka on karttapöydän istuin.

Alati aallokkoon hakkaavassa veneessä on vaikea rentoutua, saati saada unenpäästä kiinni. Huusela toteaa, että maailmanympäri-yksinpurjehduksessa nukkuminenkin on taito, jota pitää harjoitella.

”Unta täytyy saada riittävästi toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja järjissään pysymisen vuoksi. Etenkin yksinpurjehduksessa täytyy pysyä valppaana, jotta pystyy tekemään oikeita ja ennen kaikkea turvallisia päätöksiä”, Huusela kertoo.

Tämän taidon harjaannuttamisessa Huuselaa auttaa Helsingin Uniklinikka ja professori Markku Partinen.

Partinen on työskennellut Huuselan kanssa aikaisempien purjehdusprojektien parissa. Vendée Globe on kuitenkin haasteena eri kaliiperia kuin esimerkiksi Atlantin ylipurjehdus.

”Noin 90 päivää kestävän purjehduksen aikana toimintakyky heikkenee väkisinkin, sillä nukkuminen veneessä on vaikeaa. Meidän tehtävämme on opettaa Arille, kuinka rentoutua ja nukahtaa tehokkaasti, jotta hänen kognitiiviset kykynsä kärsivät mahdollisimman vähän pitkän purjehduksen aikana”, Partinen kertoo.

”Ideana on se, että Ari oppii itsesuggestion ja hypnoosin avulla saavuttamaan lepotilan mahdollisimman nopeasti.”

Nukkuminenkin on tiedettä. Huusela vietti taannoin kokonaisen vuorokauden kytkettynä Somnotouch-laitteeseen. Kahdenkymmenenneljän tunnin mittauksessa seurattiin Huuselan sydämen toimintaa elektrokardiogrammilla. Lisäksi laite seurasi Huuselan verenpainetta, happisaturaatiota ja hermoston toimintaa.

”Mittaus näyttää tarkasti, milloin hän on ollut esimerkiksi stressaantunut. Se näkyy datassa verenpaineen muutoksina. Hän oppii datan avulla tuntemaan oman kehonsa toimintaa paremmin”, Partinen selittää.

”Nyt kun tiedämme, miten Arin keho toimii, voimme kehittää hänen persoonaansa sopivan suunnitelman ja harjoitteluohjelman.”

Partisen mukaan Huuselalla on kilpailuun hyvät lähtökohdat. Parannettavaakin kuitenkin löytyy ja tulevina vuosina luvassa on paljon harjoittelua.

”Prosessin aikana Aria tulevat auttamaan unihoitajat ja mentaalivalmentaja sekä biomekaniikan ja ergonomian asiantuntijat.”

Pelkästään rentoutumisen ja levon optimoinnin puolesta tehdään siis valtavasti töitä jo vuosia ennen kilpailun alkua.

”Vendée Globen starttiin on vielä lähes kolme vuotta aikaa. Tämä on kuitenkin esimerkki siitä, että suuri osa työstä on tehty jo ennen kilpailun starttilaukausta. Valmistautuminen onkin koko kilpailun juju”, Huusela toteaa.


Lue aiemmat blogimerkinnät:

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Blogitekstit löytyvät myös koontisivulta: https://tekniikanmaailma.fi/kategoria/yksinpurjehtijan-matkassa/