Vappu on juhlittu ja edessä odottaa armoton koeputki. Se paljastaa kenen eväät oikeasti riittävät ylemmille luokille. Uusimmassa, japanilais-ranskalais-saksalaisessa vuosikerrassa on havaittavissa selvää yritystä.

Citroën C5 1,8i 16v SX

Ford Mondeo 1,8i (92 kW) Ambiente Sportback

Honda Accord 1,8i LS 5-ov.

Renault Laguna Expression 1,8 16V

Toyota Avensis 1,8 VVT-i Linea Sol LB

Volkswagen Passat 1,6 Firstline

Monilla automerkeillä mallistojen elinkaaret ovat lähimenneisyydessä samankaltaistuneet siten, että tärkeimmät mallit useinkin uudistuvat samoihin aikoihin. Näin kilpailijan on hankala kerätä kaikkia kermoja markkinakakusta nykyaikaisimmalla tuotteellaan. Kaikki valmistajat eivät tietenkään voi eivätkä varmasti haluakaan toimia saman aikataulun mukaan. Tällöin turvaudutaan usein lievempään toimenpiteeseen, uudistukseen, joka ajoittuu tyypillisesti mallin elinkaaren puolivälin tienoille. Puskureita, valoja ja sisustusta muuttamalla ja kenties moottorivalikoimaa kehittämällä saadaan aikaan ”uusi” automalli. Toimenpide tunnetaan termillä facelift, suomennettuna kasvojenkohotus.

Nyt kolme täysin uutta mallia ottaa mittaa tutuista, mutta äskettäin nuorennuskäsitellyistä haastajista. Täysin uusia tekijöitä kevään autokaupassa ovat Citroën C5, Ford Mondeo ja Renault Laguna. Jälkimmäistä ryhmää edustavat Honda Accord, Toyota Avensis ja Volkswagen Passat. Korimalleiksi valitsimme viisioviset viistoperät ja moottoriksi kokoluokan uudeksi standardiksi muodostuneen 1,8-litraisen, mikäli sellaiset vain mallistosta löytyivät. Alkuperäisen hintahaarukan rajasimme välille 160 000-170 000, joka kuitenkin testin tekemisen aikana ilmoitettujen hinnanmuutosten ansiosta venyi molempiin suuntiin.

Kevään ylempi keskivuosiluokka saa hyvät todistukset. Luokalle jäämisistä tai edes ehdoista ei ole uhkaa. Silti luokassa on yleensä yksi priimus, jota muut kadehtivat. Tällä kertaa se on uusi Mondeo, joka yleispätevällä osaamisellaan ansaitsi parhaan todistuksen. Sen takana käytiinkin sitten melkoinen taistelu, sillä uudet, kiinnostavat ranskalaiset yhdessä onnistuneesti nuorennetun Toyota Avensiksen kanssa pääsivät jakamaan seuraavaksi kyvykkäimmän kunnian. Näistä pienimmällä mahdollisella erolla jäi Volkswagen Passat. Lievimmin uusiutuneelle Honda Accordille ei kiitettäviä enää samaan malliin irronnut, vaan sen oli tyytyminen kahteen TM-tähteen.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 9/01, s. 12-27)