Seatin ja Volkswagenin turvavyöongelmaa koskeneessa viikon takaisessa jutussamme kerroimme, että turvavyön lukon on valmistanut Takata. Tähän päädyimme testiautojen turvavöissä olleiden tekstien perusteella.

Tieto turvavyöongelmasta levisi kansainväliseen mediaan, ja pian saimme yhteydenoton Takatan saksalaiselta edustajalta. Takatan mukaan yhtiö on kyllä valmistanut ongelma-autojen turvavyöt, mutta ei niiden lukkoja.

Niinpä asia tarkistettiin uudelleen Seat Aronasta. Takata-nimi todellakin on vain vyöosassa, tarkemmin ottaen soljessa. Vastakappaleessa sen sijaan ei ole minkään valmistajan tunnuksia, ainoastaan reunavyön kiinnitysraudassa teksti VW AG, numero- ja kirjainyhdistelmiä ja QR-koodi. Mielestämme perusteltu oletus kuitenkin oli, että sekä vyö että lukko olisivat peräisin samalta alihankkijalta.

Opimme siis taas uutta. Mikäli Takatan ilmoitus pitää paikkansa, autovalmistaja ei välttämättä hanki turvavöitä kokonaisuutena, vaan saattaa ostaa turvallisuuden kannalta näinkin kriittiset osat eri alihankkijoilta. Maallikko voisi ajatella, että soljen ja lukon keskinäinen yhteensopivuus on kaikkein kriittisin osa turvavyön toimintaa, ja vyökokonaisuus kannattaisi hankkia yhtenä pakettina.

Takatan edustaja kertoi TM:lle puhelimitse, että he kyllä tietävät, kuka on lukon valmistaja, mutta eivät voi kertoa sitä. Olemme kysyneet tietoa lukon alihankkijasta autovalmistajilta ja odottelemme vastausta.

Sinänsä asia on kuluttajan kannalta merkityksetön, kunhan autot korjataan toimiviksi. Virallinen takaisinkutsukampanja käynnistyy, kun Seat ja Volkswagen saavat ehdotetuille korjaustoimenpiteille hyväksynnän maidensa tyyppihyväksyntäviranomaisilta.

Takata on tullut tunnetuksi sen valmistamiin turvatyynyihin liittyvistä ongelmista, jotka ovat vuodesta 2008 lähtien johtaneet kymmenien miljoonien autojen takaisinkutsuun ja lopulta yrityksen konkurssiin viime vuonna.

Yhtiön toiminnot siirtyivät lopullisesti huhtikuussa autojen turvatekniikkaan keskittyneen alihankkijan, amerikkalaisen Key Safety Systemsin (KSS) omistukseen. Samalla se muutti nimensä Joyson Safety Systemsiksi, vuonna 2016 KSS:n hankkineen kiinalaisen emoyhtiönsä Ningbo Joyson Electronicin mukaan.