Näyttelijä, kirjailija ja koomikko Robert Llewellyn aloitti kahdeksan vuotta sitten Youtube-kanavan nimeltä Fully Charged. Seuraavien kuuden vuoden aikana kanava saavutti reilun kymmenen tuhannen tilaajan yleisön, ja kahden viime vuoden aikana luku kiipesi 300 000:een. Ja kesäkuun 9.–10. päivä Youtube-videot vaihtuivat hetkellisesti livetapahtumaan.

Englantilaisen Silverstonen moottoriradan konferenssitiloihin pakkautui ensimmäisenä päivänä noin 5 000-päinen yleisö, ja toisenakin päivänä paikalla oli vielä 3 500 ihmistä. Yhdellä lipulla sai osallistua molempiin päiviin, joten moni vietti Silverstonessa koko viikonlopun.

Päätähdet, eli juontaja Robert Llewellyn (oik.) ja autotoimittaja Jonny Smith (kesk.). Haastattelijana toimi tiedeohjelmien juontajana tunnettu Helen Czerski.

Fully Charged Live oli saanut yleisön lisäksi paikalle monipuolisen valikoiman näytteilleasettajia. Autoja oli esillä useimmilta valmistajilta, ja etenkin energiayhtiöt olivat hyvin edustettuina. Sähköautoilijoiden punnista alkaa näkyä kiristyvän kilpailun merkkejä, ja tapahtumassa potentiaalisten asiakkaiden oli helppo tehdä vertailua energian ja palveluiden hinnoista.

Tavaran ja palvelun ostamisen välinen kilpailu tuntuu sekin olevan kovassa vauhdissa Iso-Britanniassa. Autoja ja latauspisteitä saa joko kertaostoksena tai kuukausihintaan. Englannissa sähköauton leasing-kaupassa voi löytää varsin hyviä diilejä, joten se on suosittu tapa hankkia sähköauto. Latauspisteisiin on tarjolla tuki, jolla ”tyhmän pöntön” hinta putoaa satasen paikkeille.

Uusien sähköautojen rivistö. Esittely pelasi lähinnä Jaguarin ja Teslan mallien osalta. Renaultilla oli alapihalla oma erillinen näyttelyalueensa.

Tapahtuman suurimman suosion keräsivät paneelikeskustelun tyyppiset luennot. Ne oli järjestetty konferenssityyliin niin, että osa puhujista oli selvästikin päässyt paneeleihin rahallista panostusta vastaan. Silti suurin osa luennoista oli mielenkiintoisia ja informatiivisia.

Tällaisessa tapahtumassa vaikeinta on tietysti pysytellä aiheissa, jotka eivät kuulosta kirkkokuorolle saarnaamiselta. Suosio on jo saavutettu, joten on syytä siirtyä itsekehuista uuteen hyötytietoon.

Yleisö oli helppo tunnistaa jo parkkipaikalla, sillä parintuhannen auton joukossa karkeasti arvioiden joka neljäs auto oli ladattavaa mallia. Toisaalta kolme neljäsosaa ei ollut, joten moni kävijöistä kuului asiasta yleisesti kiinnostuneiden joukkoon. Tosin vaikka sähköautot olivat aihelistalla ja näyttelyosastoilla selvästi etulinjassa, paikalla oli myös etenkin kodin uusien energiaratkaisujen myyntiin erikoistuneita toimijoita.

Luentoja kuunneltiin kahdessa salissa, ja live- ja videoesitys vaihtoivat vuorotellen salia. Ensimmäisenä päivänä molemmat salit näyttivät tältä.

Alakerran varikkopilttuut oli täytetty erikoisemmilla sähköautoprojekteilla. Vanhin merkki oli tulevaa kolmipyöräistä sähköajoneuvoaan esitellyt Morgan. Mutta sen vierestä alkoi myös rivi klassikkoautoja, joihin oli vaihdettu polttomoottoritekniikan tilalle sähköiset voimalinjat. Yleisimpiin klassikkoautoihin, kuten Kuplaan ja Fiat 500:aan on tarjolla valmiit muunnossarjat. Niillä hyvänkin yksilön hinta valitettavasti helposti tuplaantuu.

Kaksipyöräisistä oli esillä Zero Forcen moottoripyöriä ja iso valikoima erilaisia polkupyöriä. Myös erilaiset kevyet sähkökulkimet keräsivät kokeilijoita.

Toinen näistä on oikea sähköauto ja toinen ensi vuonna esiteltävän mallin kuoret. Kumpi on kumpi?

Suurimmasta osastosta vastasi itse asiassa Tesla Club, joka myös kuljetti vieraita parkkipaikan ja näyttelyalueen välillä. Hämmentävän pitkän kiertotien pääsi kulkemaan myös busseilla. Kävellen matka olisi ollut parisataa metriä, mutta välissä oli moottorirata, ja siellä oli käynnissä GT- ja formulasarjojen osakilpailu. Bussikyydillä matka oli varmaan kaksi kilometriä.

Teslalla on klubiutuminen hallussa useimmissa maissa, mutta muilla sähköautomerkeillä järjestäytyminen on aika niukkaa. Niinpä kilpailijaksi oli esittäytymässä kaikki sähköautoilijat avosydämin vastaanottava kerho EV Alliance. Senkin perustaja näytti ajavan Teslalla.

Volkswagenin Kleinbussin voi vaikka varustaa Teslan voimalinjalla. Klassikkojen sähköistäminen on Iso-Britanniassa hyvällä alulla.

Tapahtuman tulevaisuudesta ei vielä ole tietoa, mutta näetyn perusteella se olisi syytä viedä vähän lähemmäs Lontoota ja isompiin tiloihin. Samalla autovalmistajilta toivoisi suurempaa panostusta. Perinteiset autonäyttelyt eivät tunnu enää kiinnostavan kaikkia autovalmistajia, joten tällainen kohdistetumpi tapahtuma voisi toimia paremmin.

Youtube-kanava Fully Charged löytyy osoitteesta www.youtube.com/user/fullychargedshow

BMW E9 sähkökäyttöiseksi muutettuna. Taustalla tuleva projekti, Ferrari 308. Yrityksen nimi on Electric Classic Cars.

Teslasta voi tehdä farmarin, jos oikein kovasti sellaisen haluaa. Pienoismallin korokkeena toiminut varsinainen auto oli vielä keskeneräinen.

Westfieldillä on kehitteillä sähköversio legendaarisesta Lotus Sevenistä.

Riversimple on polttokennoautoa ja vetytaloutta kehittävä yritys Walesista. Auton nimi on Rasa, ja niitä aiotaan rakentaa 50 kappaleen sarja.

Tältä näyttää 350 kilowatin latausjohto. Huomaa kirkasmuoviset jäähdytysputket.

 

Ääniraidan tapahtumalle tarjosi British GT Championship. Parhaat äänet oli tämän Bentleyn V8:ssa. Yleisöstä ei näkynyt merkkiäkään, koska se oli keskitetty kolmeen katsomoon radan toisella puolen.